KUMANDA KONTROL AYARLARI

Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 2.82/5 - 11 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KUMANDA KONTROL AYARLARI
#1

KUMANDA KONTROL AYARLARI
UÇUŞ SAHASINA GELDİĞİNİZDE KESİNLİKLE FREKANS KONTROLÜ YAPMADAN RADYONUZU AÇMAYIN

Eğer sizin frekansınızda uçan birisi varsa siz radyonuzu açtığınızdabüyük ihtimalle uçan uçak sizin radyonuzdan etkilenecek ve düşecektir.
Kısaca uçuş sırasında kullandığımız terimlerden bahsedelim:
" SAĞA " Anlamı uçağın arkasında durduğunuzda uçağın sağa aileron ile yatarak dönmesi
• " SOLA " Anlamı uçağın arkasında durduğunuzda uçağın sola aileron ile yatarak dönmesi
• " YUKARI " Uçağın yükselmesi
• " AŞAĞI " Uçağın alçalması
Radyolarınstandart kontrol fonksiyonları gaz kolu( throttle), aileron (yatışdümeni) elevatör (irtifa dümeni) rudder ( yön dümeni) dir.Bunlarşunları kontrol eder.
Gaz kolu : Uçağın hızını (trust ekseni)
Aileron: Uçağın sağa sola yatışı (rool ekseni)
Elevatör: Uçağın alçalış ve yükselişi (pitch ekseni)
Rudder:Uçağın sağa sola dönüşünü kontrol eder. (yaw ekseni) Ancak bizdönüşleri rudder ile değil aileron ve elevatör yardımı ileyaparız.Örneğin sağa dönmek için önce uçağı aileron ile sağa yatırıpaileronu bırakırız.Daha sonra elevatöre yükseliş kumandası vererekdönüşü yaparız.


[Resim: c02p1.jpg]

• Gazkontrolü uçağın hızını kontrol eder.Yani gaz kolu ileri alındıkça gazkelebeği daha çok açılır, motor devri artar ve buna bağlı uçağın hızıartar.Gaz kolu geri alınınca gaz kelebeği kapanır ,motor devri azalırve buna bağlı olarak uçağın hızı azalır.
• Rollekseni uçağın burnundan kuyruğuna doğru uzanan hayali eksendir.Bueksendeki hareketi aileronlar kontrol eder.Bir aileron yukarı hareketettiğinde diğeri aşağı doğru hareket eder.Örneğin uçağınızı sağayatırmak istediğinizde vericinin üzerindeki sağ kolu sağa doğruyatırırsınız.Bu kumanda sonucu uçağın sağ aileronu yukarı hareketederek sağ kanattaki kaldırma kuvvetini azaltır,sol aileronu aşağıhareket ederek kaldırma kuvvetini arttırır.Buna bağlı olarak da sağkanat aşağı sol kanat ise yukarı hareket eder.Sola yatışta ise bununtersi olur.
• Pitch ekseni iseuçağın bir kanat ucundan diğer kanat ucuna olan hayalieksendir.Elevatör ile kontrol edilir.Uçağın burnu bu eksende aşağıyukarı hareket eder.Vericinin sağ kolunu aşağı doğru çektiğinizdekuyruktaki elevatör yukarı doğru hareket eder.Bunun sonucundakuyruktaki kaldırma kuvveti azalır ve uçağın kuyruğu aşağı dolayısiyleburnu yukarı hareeket eder.Kolu ileri ittiğinizde ise elevatör aşağıhareket eder.Kuyruktaki kaldırma kuvveti artar.Kuyruk yukarı ve burundaaşağı hareket eder.
• Yawekseni uçağın ortasındaki dikey hayali eksendir. Rudder tarafındankontrol edilir.Uçağın burnunu sağa sola hareket ettirir.Vericinin solkolunu sağa hareket ettirdiğinizde rudder sağa hareket eder.Bununsonucunda rudderin sağ tarafındaki kuvvet artar , kuyruk sola dğruitilir bunun sonucunda ise uçağın burnunu sağa doğru çevirir.Soladönüşte bunun tersidir.Aynı zamanda yerde iken kuyruk tekeri yada buruntekerine kontrol ederek yerde uçağın kontrolünü sağlar.
Radyoüzerindeki bu kolların bir de trim (ince ayar) düğmeleri vardır.Bunlarnormalde ortada durur.Ancak uçuşa başlayınca hava şartlarına göreuçağın trimlerinde değişiklik olabilir.Bu trimler yardımı ile uçağındüz uçuşu sağlanır.
Cevapla

Konu Araçları
Konuyu Paylaş :  
Konunun Linki :  
BBKodu :  
Konu Araçları :

Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
  RADYO AYARLARI arachnanthe 0 1.610 11-01-2008, Saat: 13:51
Son Yorum: arachnanthe

Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi