16-09-2007, Saat: 1:32
(Son Düzenleme: 17-08-2008, Saat: 16:22, Düzenleyen: arachnanthe.)
TABELALARDA TÜRKÇE KULLANMA KAMPANYASI
TABELALARDA TÜRKÇE KULLANMA KAMPANYASI
M.NİHAT MALKOÇ
Dünyada bizim kadar diline sırt çeviren ve ihanet eden başka birmillet görülmemiştir. Bunun yansımalarını, adım attığınız her yerdegörebilirsiniz. Kendi kendine yeten, hatta başka dillere de çok sayıdakelime veren Türkçe, öz evlatlarının elinde sırtından hançerleniyor.Bunu yapanlar da sözde çağdaşlık kılıfıyla işledikleri her türlü haltıgüzel gösterme gayreti içerisine giriyorlar. Basiretleri iyice körelenbu insanlar, yanlış yolda olduklarını bir türlü kabul etmiyorlar. OysaTürkçe bizim ses bayrağımızdır, her türlü tacizlere rağmen ayakta kalanson kalemizdir. Bu kale düşerse, milletimizi birbirine kenetleyen dilbağı çözülürse dağılma ve parçalanma tehlikesiyle yüz yüze kalırız. Dilbirliğini hafife almayalım. Türkçeyi yabancı dillerin boyunduruğundankurtaralım. Kültürel sömürge olmayı reddedelim.
Türkçenin ayaklar altına alındığını görünce hem kızıyor, hem deüzülüyoruz. Türkiye’nin, en büyüğünden en küçüğüne kadar her ilindeişyeri adlarının Türkçe dışındaki dillerden, özellikle İngilizce veFransızca kelimelerden seçildiğini üzülerek görüyoruz. Hani bu yerleryabancı ortaklı şirketlerin işyerleri olsa biraz daha hoşgörülüolacağım. Fakat öyle bir durum da söz konusu değil. Benim Anadolu’muninsanı hiçbir sebep ve alâka yokken işyerine elin İngiliz’inin dilindead koyuyor. Acıklı olan da şudur ki birçoğu koyduğu adın manasını bilebilmiyor. Bunu sadece daha modern ve lüks görünme, daha çok satış yapmagayesiyle yapıyor. Bizim müşteri kesimimiz bu oyuna kolayca geliyor. Neyazık ki Türkçe adlarla hizmet veren işyerlerini, Türk markalarınıtercih etmiyor sonradan görme gençlerimiz.
Geçtiğimiz senelerde Trabzon’da öğrencilerime işyeri adlarıylailgili kapsamlı bir proje ödevi çalışması yaptırmıştım.Görevlendirdiğim çocuk tek tek işyerlerini gezmiş, onlara Türkçe isimyerine, yabancı isimleri tercih etmelerinin sebeplerini sormuştu.Çoğunun dikkate değer bir sebebi yoktu. Arkadaşı İngilizce veyaFransızca bir isim koyunca o da ondan geri kalmamak için aynı yanlışısürdürmüş. Daha evvel belirttiğim gibi müşterilerin yabancı ad taşıyanişyerlerine bakışı daha olumlu… Sanki “Adı Türkçe olan yerler kötü veyaikinci kalite mal satıyor” gibi bir izlenim doğmuş insanlarda. Oysauzaktan yakından alakası yok… Utanmasalar Trabzon’da, asırların“Uzunsokak”’ını “Long Street” diye değiştirecekler.
Trabzon’da Uzunsokak’ta, Kunduracılar’da veya Maraş Caddesi’ndeyürürken yabancı isim ve ifadelerle dolu tabelalar gözüme ilişiyor.İnanın hem öfkeleniyor, hem de utancımdan yerin dibine giriyorum. Odükkân ve mağazalardan alışveriş yapmak içimden gelmiyor. Zorunlukalmadıkça da yapmıyorum zaten. Onlar benim güzel Türkçemi horgörüyorlar, ben de onları hor görüyorum. Paramın kasalarına gitmesineizin vermiyorum.
İşyeri adlarının Türkçeleştirilmesi ve yabancı kelimelerdenarındırılması için basın yayın kuruluşlarını, eğitim kurumlarını, özelsektörü, kamu sektörünü, dernek ve vakıfları, meslek odalarını,belediyeleri ve Türkçeyi seven herkesi göreve çağırıyorum. Bu konudaherkesin yapabileceği bir şeyler vardır. Özellikle belediyeler buhususta kilit rol oynamalıdırlar. Çünkü işyerlerine çalışma ruhsatıveren onlardır. İşyeri ruhsatı verirken Türkçe isim koymayı zorunlukılarsın, olur biter. Bazı çevrelerin iddia ettiği gibi bu işindemokrasi ve özgürlüklerin kısıtlanmasıyla bir ilgisi yoktur. Kim nederse desin, dilimizin korunması ve yarınlara taşınması millî birmeseledir. Bunun için ne yapılsa mubahtır.
Benim nefretimi celbeden bir diğer uygulama da yabancı kelimelerikullanarak marka oluşturmaktır. Türkiye’de unlu gıda ve özellikleçikolata sektörünü elinde tutan Ülker’in, ürettiği ürünlerin yüzdedoksanına yabancı isimler koyması akıl alır bir iş değildir. “Smartt,Biskrem, Bolero, Cafe Crown, Caramio, Chewy, Coco Pops, Coco Star,Golf, Hero Baby, Kitymilk, Kremini, Rodeo, Rondo, Stars, Sunny, Yupo …”bunlardan bazılarıdır. Bunun dışında Eti ve diğer markalarda da durumfarklı değildir. Aslında bu markaları büyüten ve kasalarını dolduranTürk halkıdır. Şayet adı Türkçe olmayan ürünlerine ambargo koysalar buşirketler kısa zamanda özlerine dönerek Türkçe isim kullanırlar. Amabizde nerde o şuur?...