Hepimiz Biriz
bebeklerde duygular - Baskı Önizleme

+- Hepimiz Biriz (https://www.hepimizbiriz.com/forum)
+-- Forum: SAĞLIK (https://www.hepimizbiriz.com/forum/Forum-SA%C4%9ELIK-88)
+--- Forum: Çocuk Sağlığı (https://www.hepimizbiriz.com/forum/Forum-%C3%87ocuk-Sa%C4%9Fl%C4%B1%C4%9F%C4%B1-92)
+---- Forum: Çocuk Pisikolojisi (https://www.hepimizbiriz.com/forum/Forum-%C3%87ocuk-Pisikolojisi-335)
+---- Konu Başlığı: bebeklerde duygular (/Konu-bebeklerde-duygular-12037)



bebeklerde duygular - elifnas - 20-12-2008

Çogu zaman, çocuklari oynarken görünce, çocuk olmanin ne güzel oldugunu geçiririz içimizden ve çocuklar için herseyin oyundan ve eglenceden ibaret oldugunu düsünürüz.

Mutlu, memnun, neseli anlarinin yani sira, çocuklarin da günlük hayatlarinda kendilerine göre endiseleri, kizginliklari, huzursuzluklari ya da korkulari vardir. Onlar da degisik olaylar karsisinda degisik duygular yasar ve duygularina göre davranislarda bulunurlar.

Peki, olaylar karsisinda yasadiklari duygulari ayirt edebilirler mi? Bu duygulari anlayip tanimlayabilirler mi? Duygularini dile getirip ifade edebilirler mi? Duygulari hakkinda rahatca konusabilecekleri ortamlari var midir?

Pek çok çocuk olaylar karsisinda duygularini davranis olarak gösterirken, bunlari kelimelerle anlatmakta zorluk çekerler. Bunun önemli nedenlerinden biri duygulari tanimamalari ve onlari anlatacak kelime dagarciklarinin olmamasidir. Yasadiklari olaylardan etkilenip dogal olarak gelisen duygulariyla hareket ederler. Bu bazen saldiri ve arkadasa vurma, bazen sinirlenip kötü söz söyleme, bazen aglama ya da utanma gibi çok çesitli sekillerde ortaya çikar.

Duygulari iyi ya da kötü, dogru ya da yanlis diye gruplandiramayiz, hepsi dogal parçamizdir ve normaldir. Anne-baba ve ögretmenlerin, çocuklari yargilamadan, küçümsemeden onlarin olaylar karsisinda dogal olarak gelisen duygularini anlamalarina sabirla yardimci olmalidirlar. Önemli olan olaylar karsisinda yasanan duygularin farkina varilabilmesi ve taninmasidir.

Özellikle çocuklar için ifade etmekte zorluk çektikleri duygularini tanimlayabilmeleri ve anlatabilmeleri onlara dogru ve pozitif davranis biçimi kazandirmasi açisindan çok önemlidir. Örnegin arkadasi tarafindan elinden oyuncagi alinan çocugun sinirlenmesi dogaldir, ama oyuncagini geri almak için kizginlikla arkadasina vurmasi dogru degildir. Bu durumda oyuncagini geri almak isteyen çocuga yasadigi duyguyu anlamasinda ve nasil davranmasi gerektigi konusunda yardimci olunmalidir. Ona, oyuncaginin elinden alinmasiyla (kendisine yapilmis bu haksizlik karsisinda) sinirlenmesinin dogal oldugunu, ama arkadasina vurmak yerine bunu kelimelerle arkadasina anlatmasinin dogru oldugunu anlatin.

Arkadasina vurdugu için çocuga büyükleri tarafindan ceza verilmesi onun duygulari ögrenmesine ya da benzer bir olayi tekrar yasadiginda daha iyi davranmasinda yardimci olmayacaktir. Çocuk aldigi ceza ile yasadigi kizginlik duygusunun yanlis ve yasanmamasi gereken bir duygu oldugu kanisina kapilip ayni duyguyu her yasayisinda hata yaptigi düsüncesiyle suçluluk hissedecektir.

Burada çocugun yasadigi duygu degil, davranisi yanlistir. O nedenle çocugun duygulari ile davranislari hakkinda konusup, yasadigi duygularin dogal oldugunu ama kötü davranisin dogru olmadigini mutlaka vurgulamak gerekir. Anne ve babanin çocugunun duygulari karsisindaki davranis sekli, çocugun duygulara karsi bakis açisini etkileyecektir. Çocugun sinirlenmesine tepki olarak anne ve babanin sinirle tepki vermesi ya da çocugu suçlamasi, ona bu duygunun kötü bir duygu oldugu düsüncesini verecektir. Anne ve babanin çocugun kizginligini sakince karsilayip, yasadigi duygunun dogal oldugunu, onu hala sevdiklerini ifade etmeleri, çocuga kizginligin da digerleri gibi dogal bir duygu oldugunu gösterecektir.

Çocuklar hangi duyguyu yasarlarsa yasasinlar bunlarin çok dogal oldugunu ancak bu duygularin kaba ve kötü davranislar seklinde ifade edilmesinin yanlis oldugunu, yasadiklari duygular yüzünden yargilanmadiklarini, suçlanmadiklarini ve hala sevildiklerini bilmeleri onlari rahatlatacaktir. Duygularinin kabul edilmedigi ortamda büyüyen çocuk, olaylar karsisinda dogal olarak gelisen duygulari ile ilgili suçluluk ve korku duyacaktir. Duygulari yüzünden suçluluk ve korku hisseden çocuk duygularinin insanlarla olan iliskilerini bozacagina inanir. Halbuki iliskileri etkileyen duygular degil bu duygularin ifade edilis seklidir.