MotoR Modifiye Esaslar - Baskı Önizleme +- Hepimiz Biriz (https://www.hepimizbiriz.com/forum) +-- Forum: MOTORLU TAŞITLAR (https://www.hepimizbiriz.com/forum/Forum-MOTORLU-TA%C5%9EITLAR-168) +--- Forum: Motorlu Araçlar (https://www.hepimizbiriz.com/forum/Forum-Motorlu-Ara%C3%A7lar-667) +---- Forum: Modifiyeli Araclar (https://www.hepimizbiriz.com/forum/Forum-Modifiyeli-Araclar-212) +---- Konu Başlığı: MotoR Modifiye Esaslar (/Konu-MotoR-Modifiye-Esaslar-5855) |
MotoR Modifiye Esaslar - arachnanthe - 29-11-2007 Benzinli Araçların Çalışma Prensipleri: Benzinli araçlardasilindirin üzerine göderilen hava-benzin karışımı sıkıstırılarak bujivasıtası ile ateşlenir. Olusan patlama ile genlesen karışım pistonuiterek hareketi sağlar. Burada benzin-hava karışımının oranı sıkıştırmaoranı ve ateşlemenin yapıldığı zaman 3 önemli faktördür. 1- Benzin-Hava Karışımı: Silindiriniçerisine gönderilen benzin-hava karışımının ideal oranı 14.7 birimhava ile 1 birim benzinin birlikte yakılmasıdır. 14.7-1 oranındakikarışım araçlarda en iyi emisyon değerlerini vermektedir. Bu değer neen iyi performansı nede en iyi yakıt ekonomisini sağlar. Havayakıt karışımında tehlikeli olan havanın fazla yakıtın az olmasıdır. Budurumda ortaya çok yüksek ısılar ve vuruntu meydana gelir. Aracın uzunsüreli olarak bu şekilde kullanımı genellikle silindir ici sicakliginincok fazla yükselmesine sebep olur. Benzin oranını fazlaolmasının performansının düşmesi ve fazla yakıt tüketimi dışında motorazarar vermez. (Kurumlanma gibi temizlenmesi kolay sorunlar haricinde) 2- Ateşleme zamani (Avans): Silindiriniçerisine gönderilen Hava-Yakıt karışımın tam olarak yanıp genişlemesibelli bir zaman almaktadır. Bu sebepten pistonun en üst nokaya(üst ölünokta) ulaşması beklenmeden bujı ateşlenir. Patlama üst ölü noktayaulaşana kadar gerçekleşir. Krank dönüsü üzerinde ateşleme yapılan anile üst ölü nokta arasında kalan açı farkının derece olarak ifadesiaraca verilen avansın derecesidir. Örnek olaran araca 20 derece avansverilmis ise ateşleme üst ölü noktadan 20 derece önce yapılıyordemektir. Standart bir aracın avan ayarı motor devrine veyüküne göre değişim göstermek durumundadır. Motor devirlendinkçepistonun hareketide hızlanacak ve üst ölü noktaya daha hızlıvaracaktır. Karışımın yanma süresinin aynı olduğu düşünülürse üstdevirlerde ateşleme dahada erken yapılmak zorundadır. Devirebağlı ateşleme zaman ayarı eski nesil araçlarda ditribütörlüniçerisinde dönen ağırlıkların ve vakum yardımı ile yapılırdı.Ağırlıklar merkezkaç kuvveti ile hareket ederek ateşlemenin daha erkenyapılmasını sağlarlar. Yeni nesil araçlarda ise ECU (Aracın elektronikKontrol ünitesi) içerisindeki haritalar vasıtası ile değiştirilir. Burayakadar çok temel olarak benzinli araçların çalışma prensiplerinianlattık. Peki modifiye firmaları Otomobil fabrikalarının yapmadığıveya atladığı neleri yapıyorda araçlar daha güçlü oluyor. Bu sorunun cevabı için öcelikle otomobil imalatçılarının yanına geçip durumu onların gözü ile incelememiz gerekir. Otomobil fabrikaları her sene binlerce otomo0bli üretir. Bu araçların belli standartlara uygun olarak üretilmesi gerekir. 1- Araç motoru çevreye saygılı olmalı ve eksozundan minimum zararlı gaz çıkarmalıdır. 2- Araç az yakıt tüktmelidir. 4- Aracın fiyatı rekabetçi olmalıdır. 5- Araç ara sıra alınan kötü yakıttan etkilenmemelidir. 6- Aracın motoru dayanıklı olmalıdır. 7- Aracın satıldığı ülkenin irtifa durmumu. Bu yukarıdaki standartları arttırmak mümkündür. Peki burada nasıl bir sonuca ulaşıyoruz. Ulaşılan sonuç açıktır: Otomobilfabrikaları ürettileri araçları aslında çok daha performanslı olarakpiyasaya sürebilecekken uymaları gereken standartlar sebebi ile bumumkun değildir. Modifiyenin temelinde aracın motorununiçerisine daha fazla hava sokabilmek ve zamansız ateşlemye sebebiyetvermeden daha fazla sıkıştırabilmek vardır. Modifiye firmalarıöncelikle oto üreticilerinin standartlar sebebi ile araçlarauygulayamadıkları değişiklikleri yaparak performans artışı eldeederler. Daha sonra bazı ilaveler ve değişiklikler ile aracın motorunadahafazla hava girmesini sağlamaya çalışırlar. Çok açık bir şekildeyapısı gereği 14.7 gram hava emebilen bir aracın motoruna 1 gram benzinvererek belli birşiddetde bir patlama elde edilir. Aynı aracın emdiğihava miktarını 14.7x1.5= 22.05 grama çıkarırsanız 1.5 gram benzin ilefazla sıkıştırma ve daha şiddetli bir patlama elde edersiniz. Sonuçolarak daha yüksek bir performans elde edersiniz. Modifiye işlemlerini bu etapta soft ve hard modifiye olarak ikiye ayırabiliriz. Soft modifiye olarak aracın motorunun sökülmeden harici parçalar ve aracın ECU programına müdahale dilerek yapılan işlemlerdir. HardModifiye ise aracın silindir kapağının sökülmesinden başlayarak pistonkrank subap vs elemanları değiştirerek yapılan ve yüksek güç artışlarısağlayan işlemlerdir. Aracın motoruna yapılan modifiyelersonucunda eğer kullanıcı daha iyi yol tutuş frenleme istiyor ise aracınsuspansiyon ve fren sistemini modifiye etmek mümkündür. |